Terug naar beginpagina Homepage-Maken.nl
Versio Webhosting   

Termen die gebruikt worden bij webadvertenties

Als je besluit om advertenties op je site te zetten om zo wat inkomsten binnen te kunnen halen dan kom je waarschijnlijk al snel uit bij zogenaamde affiliate programma's en advertentienetwerken. Een aantal voorbeelden hiervan kun je zien op deze pagina op onze site.

Wanneer je je eenmaal hebt aangemeld bij zo'n netwerk of affiliate programma dan ga je proberen uit te zoeken welke (soort) advertenties het beste zullen werken op je site en welke advertenties het beste betalen. Je zult bij dit onderzoek vrijwel zeker allerlei termen en afkortingen tegenkomen die specifiek te maken hebben met webadvertenties. Dat zijn termen als leads en affiliates en afkortingen als CPC, CPM en CPA.

Maar wat deze termen en afkortingen precies betekenen wordt vaak niet duidelijk uitgelegd op de site van de adverteerder of het netwerk waarbij je je hebt aangesloten. Vaak omdat daar de moeite niet voor is genomen of omdat men heeft verondersteld dat deze kennis al aanwezig was bij de webmaster die zich heeft aangemeld. In dit artikel kijken we naar enkele veel gebruikte termen en afkortingen die je tegenkomt in de advertentiewereld op het web.

Termen

* Affiliate: degene die zich heeft aangemeld bij het partnerprogramma van de adverteerder. Dit is dus de webmaster van de site die de advertenties van de adverteerder gaat plaatsen.

* Merchant: deze term wordt wel gebruikt door advertentienetwerken om de bij hen aangesloten adverteerders aan te duiden. Een advertentienetwerk opereert als tussenpersoon tussen adverteerders en webmasters. Het netwerk neemt zowel adverteerders als webmasters veel werk uit handen doordat men niet meer zelf op zoek hoeft te gaan naar geschikte adverteerders dan wel webmasters. Het nadeel is dat het advertentienetwerk ook betaald moet worden en er dus een percentage van de opbrengsten naar het netwerk zal gaan. Een van de grootste en bekendste affilitate netwerken is bijvoorbeeld Commission Junction.

* Lead: wordt gebruikt om een actie aan te duiden die moet plaatsvinden voordat een webmaster betaald krijgt. Denk hierbij aan het invullen van een formulier door een bezoeker om lid te worden van een site. Of het aanbrengen van mensen voor een nieuwsbrief.

* Sale: verkoop. Tegenwoordig wordt er op het web meestal betaald voor het behalen van verkopen op de site van de adverteerder. Dit kan een percentage zijn van het bestede bedrag of het kan een vast bedrag zijn. Voor alle duidelijkheid, het gaat dus zo in zijn werk: de webmaster plaatst een advertentie op zijn site voor een bepaald product van de adverteerder. De bezoeker klikt op deze link, komt vervolgens op de site van de adverteerder terecht en koopt daar het product. Op dat moment is er sprake van een verkoop en komt de webmaster in aanmerking voor het afgesproken bedrag of percentage over de verkoop.

Afkortingen

* CPC: Cost Per Click, oftewel de kosten per klik. Dit is het bedrag dat betaald wordt door de adverteerder aan de webmaster voor iedere klik op een banner of link. Deze methode was vooral in de begindagen van het moderne web erg populair. Een groot probleem is dat deze advertentiemethode nogal fraudegevoelig is. Denk daarbij aan webmasters die op hun eigen advertentielinks klikken en webmasters die hun bezoekers oproepen om massaal op de links te klikken. Toch wordt ook vandaag nog veel gebruik gemaakt van deze manier van adverteren. Advertentienetwerken en adverteerders doen er veel aan om zulke fraudulente kliks eruit te filteren.

* CPM: Cost Per Mille. Dit is een Franse term die is overgewaaid uit de traditionele advertentiewereld van de kranten en tijdschriften. Cost Per Mille zijn de kosten die betaald moeten worden voor 1000 impressies. Een impressie is niets anders dan het tonen van een banner of link aan een bezoeker van een website. Dus als een webmaster van een site zegt dat het advertentietarief € 5 CPM is dan betekent dit dat voor iedere € 5 een banner 1000 keer getoond zal worden.

* CPA, CPL: Cost Per Action of Cost Per Lead, deze termen worden door elkaar gebruikt. Voor een uitleg over Leads kijk hierboven bij de term Lead. Het zijn dus de kosten die betaald worden door de adverteerder voor het aanbrengen van een lead of het behalen van de gewenste actie van de bezoeker. Bijvoorbeeld: een webmaster krijgt € 1 voor iedere bezoeker die zich abonneert op de nieuwsbrief op de site van de adverteerder. De CPA is dus &euro 1.

* CPS: Cost Per Sale, de kosten per verkoop. Zie hierboven bij Sale. De CPS kan dus zowel een vast bedrag zijn als een percentage over de verkoop. Dus zowel een CPS van € 5 als een CPS van 10% zijn bijvoorbeeld mogelijk.

Wat vond je van dit artikel?

Hits: | Aantal Stemmen: | Gemiddelde:
 

Homepage-Maken Tip

De makkelijkste manier om je eigen website te maken?
Dat is via een website bouwer als Weebly. Hiermee kun je eenvoudig via je browser door middel van drag-en-drop een website bouwen. Je kunt volledig gratis beginnen met 500MB webruimte voor je site. Zo nodig kun je een betaald pakket nemen met eigen domeinnaam, "onbeperkte" opslag (fair use policy) en e-commerce mogelijkheden.

Weebly is daarom een prima optie als je snel een website in elkaar wilt zetten. Kennis van HTML of het installeren van een eigen content management systeem is niet nodig bij Weebly.

Klik hier om te starten met je Weebly website!

Zoekfunctie en Overige Info


Copyright © Homepage-Maken.nl 2000-2021 · Privacybeleid

Deze pagina voldoet aan de XHTML 1.0 richtlijnen     Deze pagina voldoet aan de CSS richtlijnen

[Naar boven]  [Home]