Marktaandeel van Zoekmachines
In dit artikel een overzicht van het marktaandeel van de verschillende zoekmachines in Nederland. Als je weet welke zoekmachines het belangrijkste zijn dan weet je ook waar je je site zeker moet aanmelden en voor welke zoekmachines je je pagina's kunt gaan optimaliseren, zodat ze hoger in de resultatenlijstjes terugkomen.
De site Checkit.nl onderzoekt in samenwerking met het Internet Databureau van Nedstat ieder kwartaal de marktaandelen. De resultaten hieronder gelden voor het eerste kwartaal van 2002.
Google Nummer 1
Het meest opvallende gegeven is dat de opmars van Google zich verder voortzet. Google had het laatste kwartaal van 2001, net als Ilse, nog een marktaandeel van 34%, maar in het eerste kwartaal van 2002 is Google opgerukt naar 43%.
De terugval van Ilse
Ilse is van 34% teruggevallen naar 29%. Ilse besloot vorig jaar een "eigen" zoektechnologie te ontwikkelen en geen verbintenis aan te gaan met Google om hun technologie te gaan gebruiken. Deze keuze lijkt totaal verkeerd uit te gaan pakken. Uit een eerder onderzoek van Checkit bleek al dat surfers die gebruik maken van Ilse over het algemeen zeer ontevreden zijn met de zoekresultaten die ze krijgen.
Ilse had er vorig jaar verstandiger aan gedaan om toen juist wel te investeren in het verbeteren van hun eigenlijke dienst: het bieden van relevante zoekresultaten, in plaats van het introduceren van allerlei nieuwe, commerciële activiteiten die zoekers niet interesseren.
Men had de les kunnen leren van de ineenstorting van Altavista dat surfers niet geinteresseerd zijn in zoekmachines die zich ontwikkelen tot portals, maar dat men slechts relevante zoekresultaten wil. Ook zag je bij Altavista dat surfers heel gemakkelijk de overstap maakten naar Google en dat men niet gebonden is aan een bepaalde zoekmachine. Ilse lijkt nu hetzelfde te ondergaan.
De andere Zoekmachines
Ilse en Google hebben verreweg de grootste marktaandelen in Nederland. Op plaats drie komt de meta-zoekmachine Ixquick met een marktaandeel van 5%. Op de vierde plek staat Altavista.nl met 4%, gevolgd door Lycos (3%). Vindex heeft een nog kleiner aandeel.
Tenslotte
Voor het bereiken van Nederlandse zoekers zijn Google en Ilse dus verreweg het belangrijkst. Toch doe je er goed aan om je site ook bij concurrenten als Altavista, Lycos en Vindex aan te melden, omdat je nooit kunt weten of de situatie weer eens totaal zal veranderen. Immers, wie had vijf jaar geleden durven voorspellen dat de rol van Altavista in 2002 praktisch uitgespeeld zou zijn?
Wat vond je van dit artikel?
Homepage-Maken Tip
De makkelijkste manier om je eigen website te maken?
Dat is via een website bouwer als Weebly. Hiermee kun je eenvoudig via je browser door middel van drag-en-drop een website bouwen. Je kunt volledig gratis beginnen met 500MB webruimte voor je site. Zo nodig kun je een betaald pakket nemen met eigen domeinnaam, "onbeperkte" opslag (fair use policy) en e-commerce mogelijkheden.
Weebly is daarom een prima optie als je snel een website in elkaar wilt zetten. Kennis van HTML of het installeren van een eigen content management systeem is niet nodig bij Weebly.