Het nofollow attribuut voor links
Het nofollow attribuut voor links is in 2005 ingevoerd als initiatief van zoekmachine Google. Met behulp van dit attribuut wilde Google proberen de vele spamlinks op het web te bestrijden. In dit artikel kijken we naar het doel en het gebruik van nofollow in hyperlinks.
Code voor een nofollow link
Een link met het nofollow ziet er zo uit:
<a rel="nofollow" href="http://www.domeinnaam.nl/">
Het doel van nofollow
Het doel van het nofollow attribuut is om te voorkomen dat spamlinks meegewogen worden in het bepalen van de ranking van websites. Het attribuut is ingevoerd naar aanleiding van de vele "comment-spam" waar weblogs mee te maken hebben. Spammers posten duizenden reacties op blogs waarin ze hun eigen site promoten door middel van een link. Een zoekmachine ziet een link van één pagina naar een andere pagina als een soort stem voor die pagina. Veel links naar een bepaalde pagina zorgen daardoor voor een hogere ranking in de zoekresultaten van een zoekmachine. De blogsoftware kan nu automatisch het rel="nofollow" gedeelte aan de code van de links toevoegen. Hierdoor zal Google de link niet indexeren via deze link en zal de link ook niet meewegen bij het bepalen van de rankings in de zoekresultaten. Ook sommige andere zoekmachines respecteren het nofollow attribuut.
Over de effectiviteit van nofollow valt te twisten, want de comment spam op weblogs is alleen maar toegenomen in de afgelopen jaren. De spammers profiteren hoe dan ook van de kliks op de links van de bezoekers van een pagina, ook al wordt de link zelf niet geïndexeerd of meegewogen in een zoekmachine.
Het nofollow attribuut is overigens niet bedoeld om te voorkomen dat een bepaalde pagina op je site niet geïndexeerd wordt of niet toegankelijk gemaakt wordt voor bezoekers. Dat kan bereikt worden met een robots.txt bestand.
Het gebruik van nofollow
Het nofollow attribuut is met name nuttig voor weblogsoftware en content management systemen die te maken krijgen met veel reacties van bezoekers. Het kan lastig zijn om alle spamreacties er uit te filteren en dan is het goed als een spamlink niet meetelt voor de ranking van de gespamde pagina in een zoekmachine. Ook software als MediaWiki en sites als YouTube en Digg maken gebruik van nofollow voor hun externe links.
Alternatief gebruik van nofollow
Google heeft aangegeven dat het een voorstander is voor het gebruik van het nofollow attribuut voor betaalde links op een site. Zo kun je aangeven dat de link er staat omdat er voor betaald is door een adverteerder en dat de link daarom geen "stem" is voor die site. Het lijkt me erg onlogisch dat webmasters nofollow gaan gebruiken voor dergelijke links, omdat een (groot) deel van de waarde van de links voor de adverteerder nu juist voortkomt uit de voordelen van de inkomende links bij de rankings in de zoekmachines.
Ook kan nofollow gebruikt worden voor links naar pagina's binnen je site (interne links). Het gaat dan met name om pagina's die weinig waarde hebben voor een zoekmachine, zoals een contact-pagina, disclaimer of een "about"-pagina. Een woordvoerder van Google heeft aangegeven dat een dergelijk gebruik van nofollow toegestaan is.
Homepage-Maken Tip
De makkelijkste manier om je eigen website te maken?
Dat is via een website bouwer als Weebly. Hiermee kun je eenvoudig via je browser door middel van drag-en-drop een website bouwen. Je kunt volledig gratis beginnen met 500MB webruimte voor je site. Zo nodig kun je een betaald pakket nemen met eigen domeinnaam, "onbeperkte" opslag (fair use policy) en e-commerce mogelijkheden.
Weebly is daarom een prima optie als je snel een website in elkaar wilt zetten. Kennis van HTML of het installeren van een eigen content management systeem is niet nodig bij Weebly.