Google en PageRank
De zoekmachine Google is hard op weg om de populairste zoekmachine van Nederland te worden. Nu steeds meer internetters de zoekkracht van Google ontdekken en zij steeds vaker de traditionele zoekmachines Ilse en Altavista links laten liggen, wordt het ook voor webmasters met Nederlandse sites steeds belangrijker om een goede ranking in Google te behalen.
In dit artikel kun je lezen welke factoren meewegen bij het bepalen van de ranking in Google. Ik besteed in het bijzonder aandacht aan een van de meest mysterieuze factoren: PageRank.
Laat ik eerst zeggen dat er maar een partij is die precies weet hoe de ranking van Google bepaald wordt en dat is Google zelf. Wel is er op het web een uitgebreide discussie ontstaan over de belangrijkste factoren die meewegen bij het bepalen van de ranking. Daaruit is een groot aantal theorieën en meningen voortgekomen van verschillende mensen.
De opmerkingen over ranking en PageRank in dit artikel zijn gebaseerd op een interessant en gerespecteerd
artikel van een van deze mensen: Chris Ridings.
Zijn artikel is hier te lezen: [Link verwijderd PDF bestand niet langer beschikbaar].
PageRank: Wat is het en hoe kun je het zien?
PageRank is Googles manier om aan te geven hoe belangrijk een bepaalde pagina is.
Lees goed: pagina,
niet site. Iedere individuele pagina van je site heeft dus een PageRank. Deze kan ook verschillen
per pagina. De PageRank van een pagina wordt vastgesteld door het aantal links dat naar de pagina
wijst te tellen en te waarderen.
Hoe meer links, hoe hoger de PageRank, maar ook belangrijk
is welke site naar die pagina linkt. Is dat een belangrijke site in de ogen van Google, dan wordt
de PageRank hoger dan als de link afkomstig zou zijn van een onbelangrijke site.
PageRank is, zoals gezegd, slechts één van de factoren die de ranking van een pagina bepalen.
Andere factoren zijn onder andere: de linkpopulariteit, de keywords
in de pagina en de linktekst die gebruikt wordt bij de link die naar de pagina
wijst. De keywords zijn vooral belangrijk in de titel van de pagina en in de tekst van de
<body> zelf.
Bij een zoekopdracht worden eerst de keywords en de linktekst toegepast op de resultaten,
pas daarna komt PageRank aan de orde om de resultaten verder te sorteren.
PageRank is dus niet heilig! Staar je er niet blind op en besteed ook aandacht aan het optimaliseren van de keywords.
Dat is minstens zo belangrijk als een hoge PageRank!
Hoe kun je nu de PageRank van een pagina zien?
Dat kan met de Google Toolbar.
Via deze link kom je op een pagina waar
je de toolbar kunt downloaden en installeren. Als de installatie voltooid is, zie je in de
nieuwe toolbar op je browser een groen balkje met "PageRank", wat dus de PageRank weergeeft
als je een pagina bezoekt. Ga je er met de muis opstaan dan krijg je ook een getal te zien
dat de PageRank aangeeft. De PageRank-waarden in de Toolbar liggen tussen 1 en 10,
waarbij 1 de laagste PageRank is en 10 de hoogste.
Twee kanttekeningen bij de PageRank op de Toolbar:
- Soms maakt de Toolbar een schatting van de PageRank van een bepaalde pagina, als deze niet in de index van Google staat.
- De PageRank op de Toolbar is slechts een afspiegeling van de werkelijke PageRank van die pagina. De werkelijke PageRank is een getal dat oneindig groot kan zijn, de Toolbar deelt de verschillende getallen grofweg op in 10 categorieën.
Meer hierover kun je lezen in het artikel: [Link verwijderd PDF bestand niet langer beschikbaar]
Belangrijkste theorieën in het artikel
Nu geef ik een korte samenvatting van de belangrijkste theorieën uit het artikel. Dit alles wordt dus veel uitgebreider besproken in het artikel.
- Als een pagina in Yahoo! en/of DMOZ staat, krijgt die pagina een hogere PageRank. Zorg dus dat je site hierin komt te staan. Vooral bij DMOZ is dit goed mogelijk, want ze nemen Nederlandstalige sites aan in de Nederlandse index en het aanmelden is gratis.
- Grote sites hebben over het algemeen een hogere PageRank dan kleine sites. Dit komt door het systeem van feedback. Dus hoe meer pagina's in de index van Google des te hoger is de totale PageRank waarmee je site begint. Lees het artikel voor een uitgebreide beschrijving over feedback.
- Externe links, dus links die naar een andere site leiden, hebben een negatief effect op de PageRank van je site. Het kan dus voordelig zijn om een strategie te verzinnen voor het linken naar andere sites om zo de PageRank binnen je site te houden en het niet weg te laten lekken naar andere sites. In PageRank Explained noemt de auteur het splitsen van een sitemap in meerdere pagina's en het schrijven van reviews van de sites op je linkpagina als mogelijkheden. Lees het artikel erop na, het staat daar veel uitvoeriger beschreven dan ik hier kan doen in dit artikel.
- De manier waarop je de interne links organiseert op je site heeft ook een kleine invloed op de PageRank van de pagina's binnen je site.
Dit artikel bevat een korte samenvatting van de belangrijkste punten uit het artikel
PageRank Explained.
Onthoud goed dat dit slechts theorieën zijn en dat alleen Google
precies weet hoe het zit.
Wat vond je van dit artikel?
Homepage-Maken Tip
De makkelijkste manier om je eigen website te maken?
Dat is via een website bouwer als Weebly. Hiermee kun je eenvoudig via je browser door middel van drag-en-drop een website bouwen. Je kunt volledig gratis beginnen met 500MB webruimte voor je site. Zo nodig kun je een betaald pakket nemen met eigen domeinnaam, "onbeperkte" opslag (fair use policy) en e-commerce mogelijkheden.
Weebly is daarom een prima optie als je snel een website in elkaar wilt zetten. Kennis van HTML of het installeren van een eigen content management systeem is niet nodig bij Weebly.