Terug naar beginpagina Homepage-Maken.nl
Vimexx Webhosting   

Review: Google Analytics

Google Analytics is een statistiekenpakket voor websites. De dienst is ooit gestart door Urchin en is later overgenomen door Google die de dienst heeft uitgebreid met nieuwe gegevens en mogelijkheden. In dit artikel geven we een kort overzicht van wat Google Analytics te bieden heeft.

Overzicht van Google Analytics

Het Dashboard is het eerste scherm met gegevens dat je te zien krijgt na het inloggen op je Analytics account. Hier zie je een samenvatting van de belangrijkste statistieken voor je website. Je vindt er zaken als: een grafiek van het aantal unieke bezoekers per dag, de best bezochte pagina's van je site, de gemiddelde tijd die een bezoeker doorbrengt op je site en het weigeringspercentage / bounce rate (het percentage bezoekers dat de site weer verlaat vanaf de pagina waarop ze binnen kwamen).

Rechtsboven in het scherm zie je de periode staan waarop de statistieken betrekking hebben. Deze periode kun je wijzigen door er op te klikken en de nieuwe data te selecteren.

Handig is dat je zelf de inhoud van het dashboard voor een groot deel kunt bepalen. Door rechtsboven op het kruisje te klikken van een statistiekenpaneel kun je die gegevens van het dashboard verwijderen. Je kunt nieuwe statistieken toevoegen aan het dashboard door de gewenste statistieken te selecteren via het menu aan de linkerkant en vervolgens op de knop met de tekst "Toevoegen aan Dashboard" te klikken.

Via het menu aan de linkerkant zijn allerlei statistieken te bereiken. Onder "Bezoekers" vind je gegevens als:

Onder "Verkeersbronnen" vind je gegevens over de wijze waarop bezoekers je site weten te vinden. Je kunt zien welke zoekmachines gebruikt worden door de bezoekers en welke zoekwoorden (keywords) ze gebruiken in hun zoekopdrachten. Er zijn statistieken over de verwijzende websites (referrers) die een link naar je site hebben geplaatst. Webmasters die Adwords gebruiken om te adverteren kunnen hun Adwords-account koppelen aan de Analytics account en zo de effectiviteit van hun reclamecampagnes meten.

Door op "Inhoud" te klikken in het menu zie je onder meer gegevens over de belangrijkste inhoud (meest bezochte pagina's), de belangrijkste bestemmingspagina's (pagina's waarop de bezoekers je site binnenkomen) en de belangrijkste uitstappagina's (pagina's waarop bezoekers je site verlaten).

Via "Doelen" bereik je een ander nuttig onderdeel van Google Analytics. Door doelen op te geven kun je meten hoe effectief je website is. Als je een webwinkel hebt dan kun je bijvoorbeeld de bevestigingspagina opgeven als doel en vervolgens bekijken hoeveel mensen het bestelproces afronden. Ook kun je nagaan waar bezoekers afhaken tijdens het bestellen. Dit kan waardevolle aanwijzingen opleveren die je kunnen helpen bij het verbeteren van de pagina's. Andere doelen kunnen bijvoorbeeld zijn: het inschrijven voor een nieuwsbrief en het downloaden van een bestand.

Dit zijn de belangrijkste mogelijkheden van Google Analytics. Als je je aan wilt melden dan kun je terecht op de Google Analytics website. Op de volgende pagina bespreken we hoe je Google Analytics kunt installeren.

Homepage-Maken Tip

De makkelijkste manier om je eigen website te maken?
Dat is via een website bouwer als Weebly. Hiermee kun je eenvoudig via je browser door middel van drag-en-drop een website bouwen. Je kunt volledig gratis beginnen met 500MB webruimte voor je site. Zo nodig kun je een betaald pakket nemen met eigen domeinnaam, "onbeperkte" opslag (fair use policy) en e-commerce mogelijkheden.

Weebly is daarom een prima optie als je snel een website in elkaar wilt zetten. Kennis van HTML of het installeren van een eigen content management systeem is niet nodig bij Weebly.

Klik hier om te starten met je Weebly website!

Zoekfunctie en Overige Info


Copyright © Homepage-Maken.nl 2000-2020 · Privacybeleid

Deze pagina voldoet aan de XHTML 1.0 richtlijnen     Deze pagina voldoet aan de CSS richtlijnen

[Naar boven]  [Home]