Terug naar beginpagina Homepage-Maken.nl
Versio Webhosting   

De prestaties van advertenties op je site verbeteren

Een website opzetten is niet eenvoudig. Zo moet je het nodige weten over HTML en webdesign om de informatie die je wilt publiceren goed te kunnen presenteren. Voor de meeste sites is echter nog veel meer nodig om het doel te bereiken dat de maker voor ogen heeft.

Wat is een site zonder bezoekers bijvoorbeeld? De informatie op je site moet de doelgroep bereiken en daarom is kennis nodig van promotiemethoden en de werking van zoekmachines. Kortom: je site moet gevonden worden.

Als dat allemaal gelukt is dan komt vaak de vraag naar voren of er ook nog geld te verdienen valt met de site. Er worden advertenties geplaatst op de site in de hoop de kosten te dekken (webhosting) of zelfs winst te maken. Maar hoe ga je bij het plaatsen van advertenties te werk?

In dit artikel gaan we in op dit laatste punt. Hoe kun je de prestaties van advertenties op je site verbeteren? Je leest tips voor het kiezen van de juiste advertenties en voor een goede presentatie van de advertenties.

Het kiezen van de juiste advertenties

Het kiezen van de juiste advertenties is zeer belangrijk. De belangrijkste factor voor de prestaties van advertenties op een pagina is hoe de advertenties zijn afgestemd op de doelgroep van die pagina.

De eerste stap bij het zoeken naar advertenties is dan ook om je af te vragen welke mensen er af komen op je site. Zijn het vooral jongeren/ouderen, mannen/vrouwen, etcetera. Probeer je door het stellen van dit soort vragen een algemeen beeld te vormen van de bezoekers van je site.

Dan ga je naar de site zelf kijken. Wat zijn de gedeeltes van je site die het drukst bezocht worden? Welke zoektermen worden door bezoekers gebruikt in zoekmachines om je pagina's te vinden? Over welke onderwerpen op de site stellen bezoekers vragen? Je probeert er zo achter te komen welke onderwerpen bezoekers het meest aanspreken.

Als je een idee hebt over deze zaken dan kun je op zoek gaan naar geschikte advertenties. Je kunt je hiervoor het beste aanmelden bij een paar advertentienetwerken en affiliate programma's. Een aantal grote en betrouwbare bedrijven vind je op deze pagina op Homepage-Maken. Met name AdSense kan ik je sterk aanbevelen. Voordeel van AdSense is dat dit programma je veel werk uit handen neemt doordat advertenties automatisch worden afgestemd op de inhoud van een pagina.

In de affiliate programma's waarvoor je je hebt aangemeld, ga je vervolgens op zoek naar advertenties die interessant kunnen zijn voor je bezoekers. Hou daarbij de doelgroep van je site en de behandelde onderwerpen in het achterhoofd. Welke producten van adverteerders passen goed op een bepaalde pagina of een gedeelte van je site?

Zijn er pagina's van je site met een wat ander onderwerp dan de rest van de site? Zoek daar dan ook andere advertenties voor die juist daar weer goed passen.

Banners of tekstlinks?

Als je een aantal interessante adverteerders hebt gevonden dan heb je waarschijnlijk de keuze uit meerdere advertenties per adverteerder. Welke soorten advertenties presteren het beste?

Mensen zijn gewend geraakt aan banneradvertenties op het web. De bannerads hebben vaste formaten en bestaan vaak uit animaties. Als gevolg hiervan worden de banners in standaardformaten vaak direct herkend als 'reclame' en genegeerd door bezoekers.

Gewone tekstlinks (standaard <a href="">(tekst)</a> links) werken vaak erg goed als advertentie. Als een adverteerder je de mogelijkheid biedt om gebruik te maken van tekstlinks dan zou ik dit het eerst proberen. Bezoekers ervaren tekstlinks als minder hinderlijk en de prestaties van de tekstlinks zullen waarschijnlijk mede daardoor beter zijn dan die van traditionele banners.

Als je (ook) banners gaat gebruiken, kies dan voor de 'mooiere' banners van een adverteerder. Op een goed ontworpen banner wordt gewoon meer geklikt dan op een lelijke, hinderlijke banner. De banner moet ook bij de rest van je pagina passen, qua kleur en ontwerp. Een banner die een zelfde kleurschema heeft als de site doet het in mijn ervaring beter dan een banner die juist sterk afwijkt van het kleurschema.

Bij veel affiliate netwerken kun je meerdere banners kiezen en deze automatisch laten roteren op je site. Je kunt zien welke banners het beste presteren en slecht presterende banners vervangen door anderen. Je kunt zelf ook de bannervertoningen op je site regelen met een bannerrotatie script.

De positie van advertenties op de pagina

Een andere belangrijke factor voor de prestaties van advertenties is de positie van de advertenties op de pagina. Een advertentie die zit verstopt op een pagina wordt niet gezien en dus zal deze slecht presteren.

Advertenties bovenaan een webpagina presteren gemiddeld beter dan advertenties onderaan een pagina. Kijk goed naar de structuur van je site. Op welk gedeelte van het scherm is de aandacht van de bezoeker gericht bij het lezen van je pagina? Dit zijn de gedeeltes waar een advertentie het beste zal presteren. Zie ook deze pagina.

Blijf experimenteren!

Je moet blijven experimenteren met de advertenties op je website. Probeer geregeld andere soorten advertenties als iets niet lijkt aan te slaan. Hebben bezoekers wel interesse in een bepaald product? Probeer dan de advertentie verder te optimaliseren (andere banners, experimenteren met linkkleur en achtergrond, etcetera) en bedenk soortgelijke producten die ook zouden kunnen werken. Zo kun je de prestaties verbeteren.

Een voorbeeld: ik heb een site met animaties die mensen kunnen gebruiken voor hun website of in e-mails. Eerst heb ik hier onder meer advertenties geplaatst voor boeken over het zelf maken van animaties op je pc. Het leek prima gericht op de doelgroep. De advertentie bleek alleen nauwelijks tot verkopen te leiden. Verreweg de meeste bezoekers hadden helemaal geen interesse in het zelf maken van animaties, ze wilden ze alleen downloaden en gebruiken! Ik ben toen blijven zoeken naar alternatieven en uiteindelijk uitgekomen op advertenties die wel goed presteerden bij de doelgroep. Er kwamen vooral veel jongeren op deze site en advertenties voor ringtones, emoticons en online games leidden wel tot verkopen.

Je moet dus niet direct opgeven als een advertentie niet goed blijkt te presteren. Probeer andere producten of diensten te vinden die mogelijk wel aanslaan bij de bezoekers. Door de grote groei van e-commerce de laatste jaren is er een enorm aanbod van adverteerders. Er zijn ongetwijfeld ook voor jouw site adverteerders te vinden die passen bij de doelgroep.

Wat vond je van dit artikel?

Hits: | Aantal Stemmen: | Gemiddelde:
 

Homepage-Maken Tip

De makkelijkste manier om je eigen website te maken?
Dat is via een website bouwer als Weebly. Hiermee kun je eenvoudig via je browser door middel van drag-en-drop een website bouwen. Je kunt volledig gratis beginnen met 500MB webruimte voor je site. Zo nodig kun je een betaald pakket nemen met eigen domeinnaam, "onbeperkte" opslag (fair use policy) en e-commerce mogelijkheden.

Weebly is daarom een prima optie als je snel een website in elkaar wilt zetten. Kennis van HTML of het installeren van een eigen content management systeem is niet nodig bij Weebly.

Klik hier om te starten met je Weebly website!

Zoekfunctie en Overige Info


Copyright © Homepage-Maken.nl 2000-2020 · Privacybeleid

Deze pagina voldoet aan de XHTML 1.0 richtlijnen     Deze pagina voldoet aan de CSS richtlijnen

[Naar boven]  [Home]